In Memoriam Biel, de Santi Suárez, guanya el Premi MemoriReus; Pepi Fandango,
de Lucija Stojević, el Premi del Públic; i Diari de la meva sextorsió, de Patricia
Franquesa, s’alça amb el Premi MemoriJove
Els germans Ignasi i Joan Barjau, Premi d’Honor 2024 per la gran tasca de
recuperació, totalment altruista, de l’arxiu fílmic produït pel seu oncle, Joan
Capdevila Nogués, promovent la difusió de la tradició i la cultura catalana
El festival reuneix 1.500 espectadors en 4 dies i s’erigeix com una “cita
imprescindible del cinema fet amb imatges d’arxiu del sud d’Europa”
L’estrena mundial d’Anita. La miliciana tenia nom va inaugurar una edició que ha
portat a Reus el millor cinema amb imatges d’arxiu del 6 al 9 de novembre al Teatre
Bartrina, amb totes les sessions gratuïtes
Reus, 9 de novembre, 2024. El XIX Memorimage – Festival Internacional de Cinema de
Reus ha distingit Echo of You, de Zara Zerny, amb el Premi Ciutat de Reus, amb el que
s’alça com la millor pel·lícula de la Secció Oficial. El festival, dedicat al cinema amb
imatges d’arxiu, ha anunciat el palmarès d’aquesta 19a edició aquest dissabte al vespre en
una gala de cloenda al Teatre Bartrina, en un acte obert al públic com a celebració de la
cultura i el cinema. Aquesta edició, dedicada a les memòries selectives, la força de l’amor
i la redempció al dolor tant individual com col·lectiu, ha proposat 20 pel·lícules, 10 de les
quals estrenes a Catalunya, i ha reunit a 1.500 espectadors en quatre dies. A més, totes
les sessions han estat gratuïtes, amb l’objectiu de democratitzar l’accés a l’audiovisual,
reivindicant-lo com eina de pensament crític.
Echo of You és una pel·lícula tendra i honesta en la què persones de 80, 90 i 100 anys
parlen amb franquesa i eloqüència sobre l’amor, la soledat, el dol, la vida i la mort, tot
fent un retrat poètic i tendre d’una generació danesa. El film es va poder veure per
primera vegada a Espanya en el Festival Internacional de Cinema Documental
DocsBarcelona després de la seva estrena mundial al Festival Internacional de Cinema
Documental d’Amsterdam (IDFA). El jurat de la Secció Oficial, format per Glòria Salvadó,
Mario Pons i Valentí Via, ha decidit premiar per unanimitat Echo of You “per la seva gran
qualitat de producció on destaquem la diversitat de perspectives sobre un tema tan
delicat com és la mort de les parelles”.
In Memoriam Biel, Pepi Fandango, Diari de la meva sextorsió i Le Mans 55
conformen un palmarès molt repartit
El Premi MemoriReus, que distingeix el millor film de la Secció MemoriReus, amb la que
el festival reivindica el seu compromís amb el territori i que enguany ha acollit tres
produccions del Camp de Tarragona dedicades a figures il·lustres de la zona, l’ha guanyat
In Memoriam Biel, de Santi Suárez. Es tracta d’un film protagonitzat per Pere Arquillué
que descobreix la vida i obra de l’escriptor i lingüista reusenc Gabriel Ferrater (1922-
1972).
Els espectadors han reconegut amb el Premi del Públic la pel·lícula Pepi Fandango, de
Lucija Stojević, en la que un supervivent de l’Holocaust viatja al sud d’Espanya per
escriure el seu propi fandango en record dels nens gitanos que cantaven flamenc al
camp de concentració de Rivesaltes.
Els estudiants que han assistit al MemoriJove –sessions matinals amb debats posteriors
dedicades al públic adolescent i que pretenen generar un espai de reflexió sobre temes
d’actualitat— han votat Diari de la meva sextorsió, de Patricia Franquesa, que s’ha
endut el Premi MemoriJove. Aquesta valenta pel·lícula aborda l’extrema vulnerabilitat
del món digital a partir del testimoni de la directora, que comparteix el ciberxantatge que
va partir arran del robatori del seu ordinador.
El Premi Cinema·Rescat, que rep el millor treball de documentació i recerca en nom de
l’associació Cinema·Rescat. l’ha guanyat Le Mans 55, d’Emmanuel Reyé, on el director
investiga la cursa de cotxes que ha provocat més morts en el món de l’esport, un
esdeveniment que va afectar la seva família i que va commocionar tot Europa.
Finalment, el Premi ADAE, atorgat per l’Associació de Documentalistes Audiovisuals
d’Espanya al millor ús d’imatges d’arxiu, l’ha recollit la docuserie (P)ícaro: El pequeño
Nicolás, de Tomás Ocaña Urwitz, centrada en la història de Francisco Nicolás Gómez
Iglesias, més conegut com Pequeño Nicolás, detingut i acusat de diversos delictes, com
violació de secrets oficials.
Els germans Ignasi i Joan Barjau, Premi Memorimage d’Honor 2024
El festival ha reconegut amb el Premi Memorimage d’Honor als germans Ignasi i Joan
Barjau per la gran tasca de recuperació de l’arxiu fílmic produït pel seu oncle, Joan
Capdevila Nogués (1921-2012). El jurat del guardó, format per Montse Bailac, Joaquim
Nolla i Coia Escoda, ha destacat “la gran sensibilitat amb què han recopilat i remasteritzat
les seves obres, posades a disposició ciutadana a través de la creació d’una acurada
pàgina web”. També han remarcat “el seu esforç en la difusió de l’obra cinematogràfica
en festivals, així com facilitar imatges per produccions audiovisuals i projeccions populars
de forma altruista; tot evidenciant l’interès per difondre la tradició i la cultura catalana”.
Amb tot, el Memorimage ha abaixat el teló amb Fortuny, el documental biogràfic sobre
el pintor reusenc Marià Fortuny (1838-1874), dirigit per Jordi Vall, Rafel Saludes i Jordi
Llaberia, amb el que es commemoren els 150 anys de la mort d’aquest referent de la
pintura romàntica i orientalista, seguit de l’actuació musical del cantautor Joan Rovira. El
festival va obrir amb l’estrena mundial d’Anita. La miliciana tenia nom, de Toni Monné,
Arnau Gonzàlez i Vilalta i Plàcid Garcia-Planas, un film sobre una de les imatges més
icòniques de la lluita anarquista, amb actuació musical d’Almudena Rubio i Marcel Bagés.
La plataforma Memorimage Online permetrà visionar, fins al 17 de novembre, dues
pel·lícules que han format part del MemoriReus d’enguany: Dolors, de Marta Arjona i
Maite Blasco, que rescata de l’oblit a Dolors Vives Rodon, una de les dones pioneres a
pilotar una aeronau a Espanya, i Josep Maria Cañellas. L’ombra del fotògraf, de Carles
Esporrín i Luz López, sobre Josep Maria Cañellas, pioner de la fotografia instantània.
El festival, “cita imprescindible del cinema amb imatges d’arxiu del sud d’Europa”
La directora artística, Anna Petrus, ha destacat que l’edició tanca “amb nota alta pel que
fa a les audiències i a la generació de debats claus, no només en relació amb les imatges
d’arxiu, sinó també als grans desafiaments de l’agenda pública, com els reptes dels
entorns digitals, els efectes duradors de les violències i discriminacions, l’estigma de la
malaltia mental o la importància de les xarxes de suport i les cures”.
Petrus ha assegurat que, “al mateix temps, el festival ha continuat sembrant llavors que
esperonen el pensament crític de les noves generacions, en una edició amb la qual s’ha
reafirmat com una cita imprescindible del cinema fet amb imatges d’arxiu del sud
d’Europa i que ha permès defensar la importància de la recuperació i conservació
del patrimoni audiovisual, així com el valor de la imatge en la memòria tant
individual com col·lectiva”.
L’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, ha afirmat que “celebrem l’èxit d’aquesta edició
perquè aquest és un festival de cinema amb una clara particularitat: gràcies a les imatges
d’arxiu, ens ajuda a conèixer, per un costat, històries de moltes persones, i per un altre,
la història que ens precedeix. Ha afegit que “hem pogut viure dies de bon cinema, de
debats, col·loquis, celebracions i oportunitats per gaudir i descobrir totes aquelles
històries que s’amaguen darrere de totes i cadascuna de les pel·lícules programades”.
PALMARÈS MEMORIMAGE 2024:
PREMI CIUTAT DE REUS
Echo of You – Zara Zerny
PREMI CINEMA·RESCAT
Le Mans 55 – Emmanuel Reyé
PREMI DEL PÚBLIC
Pepi Fandango – Lucija Stojević
PREMI D’HONOR
Ignasi i Joan Barjau
PREMI MEMORIREUS
In Memoriam Biel – Santi Suárez
PREMI MEMORIJOVE
Diari de la meva sextorsió – Patricia Franquesa
PREMI ADAE AL MILLOR ÚS D’IMATGES D’ARXIU
(P)ícaro: El Pequeño Nicolás – Tomás Ocaña Urwitz